tisdag 14 december 2010

10 dagar kvar till jul :)

kom precis på att det bara är tio dagar kvar till julafton :) och ni som känner mig vet ju kanske redan att jag älskar julen! jag tycker att det är den bästa av alla högtider.. och då är det inte alla julklappar och så som man får.. utan mest hela stämningen.. jag älskar fridfullheten, att det är så mysigt och ja.. bara underbart helt enkelt :) man samlas släkt och vänner och äter god mat och bara uppskattar allt.. det är iallafall så jag känner.. men den stora nackdelen är ju all denna stress.. vad ska jag köpa i julklapp? hur ska jag ha tid och pengar att fixa allt? men för mig betyder inte julklapparna nått.. eller visst, jag gillar presenter.. men jag tycker mer om när man får en liten present bara sådär.. utan någon anledning egentligen.. bara för att man vill visa uppskattning eller man hittar något som man känner att man bara måste ge den personen för man vet att han/hon skulle bli glad..

men med tanke på julen kan jag ändå inte låta bli att tycka synd om de som inte har råd att fira jul.. de som får dåligt samvete för att de inte kan köpa den där julklappen till sina barn eller nära och kära.. men är det allt? måste man köpa dyra julklappar? jag själv skulle bli glad över ett kort eller vad som helst.. egentligen är det väl tanken som räknas och inte prislappen?

jag ska ärligt säga att jag inte har blivit bortskämd med dyra julklappar eller dyra saker nånsin.. men jag har däremot blivit bortskämd med kärlek. Och det värderar jag mer.. men visst, när jag var liten så kanske jag önskade mig den där dyra mobilen, eller den där svindyra barbien när jag ar ännu mindre.. och kanske blev jag besviken när jag öppnade mitt paket och det var inte alls vad jag hade önskat mig.. men nu när jag blivit äldre så förstår jag.. man kan inte köpa saker när kontot står på noll.. när jag va mindre va jag ofta kanske lite småsur över att jag inte kunde få nya kläder när som helst.. trots att mamma hade fått lön.. men nu vet jag att det finns viktigare saker att lägga pengar på än ett par nya jeans.. och med tanke på min uppväxt har jag lärt mig inte bara värdet av pengar, utan även att prioritera.. trots att jag själv är helt värdelös på det.. så försöker jag iaf.. och jag tänker mig allt oftare för på vad jag köper och varför..

okej, nu kom jag bort lite ifrån temat julen.. men jag anser ändå att umgänget är viktigare än julklapparna.. jag skulle kunna slå in och lägga tomma kartoner under granen bara för att få känslan.. för jag tycker allt att hela stämningen är det viktigaste med julen..

så när ni sitter där på julafton med era julklappsberg, skänk då en tanke på de som inte har en enda julklapp.. jag vill inte att ni ska må dåligt för att ni har era julklappar.. men det kan ändå vara värt att skänka de som knappt har tak över huvudet en tanke.. det kan gå så himla fort innan man själv är där.. så uppskatta det ni har! saker kan ändras så himla fort..

det jag kommer att fokusera på nu i jul är att vara med mina nära och kära och se till så att alla har det bra.. vem vet vad som kommer hända nästa år?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar