söndag 12 september 2010

val 2010

ja, just nu sitter jag här i soffan och försöker fundera ut vad man ska rösta på i riksdagsvalet.. har läst på lite om de olika paartierna och om alliansen/de röd gröna. men inte fan bli ja klokare för det.. jag tycker att de har lika mycket bra som dålig båda sidorna.. men inte fanvet jag vilka jag ska rösta på.. det blir ju första gången som jag får rösta i riksdagsvalet..
inte för att jag någonsin varit särkilt intresserad i politik, men ändå vill jag självklart vara med och påverka.. annars har jag inget att säga till om vilka det nu blir som vinner i år.. men som sagt, vilka ska man rösta på?

som det är nu gillar jag verkligen inte den regering moseraterna har skapat.. den är verkligen inte bar för oss arbetslösa.. men som jag har läst så e den ju bra när man har ett jobb, eller rättare sagt, när man har gott om pengar.. men att de rödgröna vill höja så mycket skatter vet jag inte heller om jag gillar.. ska man behöva bli av med halva lönen i skatt? nja, det tycker jag väl inte.. men sen om man får bättre hjälp när man är arbetslös, sjukskriven eller vad det nu är som kräver bidrag, så är det ju bara bra.. men sen kan ju det här med bidrag missbrukas väldigt.. många som egentligen kan jobba kanske vill ha bidrag så de slipper.. men sen är det många som inte kan jobba som behöver bidrag, men inte får det.. vilket är helt sjukt.. ne, jag tycker att man borde testa de som ansöker om bidrag bättre.. varför behöver du det? och hur länge har du tänkt ta emot det?

jag ska nu den här veckar försöka ta tag i att skicka in mina papper om ansökan till alfa-kassan.. men det är inte för att jag vill ha deras pengar, eller jo, jag snarare behöver ha deras pengar.. jag söker jobb för fullt, men genom att bara söka ger mig inte mat på bordet.. jag kan inte trolla och jag kan inte ge mig själv ett jobb.. jag gör verkligen så gott jag kan och håller utkik överallt och frågar runt.. men inte fan hjälper det.. så om jag ser på mig själv så behöver jag bidrag just nu, även om jag inte vill det..

men sen vet jag att det finns många som bara sitter hemma helt frivilligt utan att söka ett enda jobb och bara tar emot bidragen.. vilket är att missbruka samhället..

okej, jag skulle kunna sitta här och argumentera mot mig själv hela dagen.. men det här är iaf en del av vad som går runt i mitt huvud just nu..

men nu blir de en paus i tänkandet för att..... ja, jag vet inte riktigt vad ja ska göra men :P haha..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar